DE INGANGSPOORT VAN NEW YORK

New York lokt meer toeristen dan ooit maar de meesten van hen blijven plakken op de bekende trekpleisters. Het gevolg is lange rijen voor de Empire State Building en voor de boot naar het Vrijheidstandbeeld, overbevolking op Times Square, de High Line en andere ster-attracties. De meesten blijven de hele tijd in Manhattan.  De stedelijke toerisme-dienst heeft een campagne gelanceerd om bezoekers te overtuigen dat New York nog veel meer te bieden heeft dan het tiental iconen dat op iedereens ‘to do’-lijsten lijkt te prijken.  Dat er buiten Manhattan nog vier andere stadsdelen zijn die uitnodigen om geexploreerd te worden.

Ik geef ze gelijk. Daarom wil ik het in de komende afleveringen van mijn blog over het New York buiten Manhattan hebben. Vandaag vraag ik uw aandacht voor een van de mooiste plekken van Staten Island, het stadsdeel dat zichzelf pruilend “the forgotten borough’ noemt. Ik ken het goed, want ik woon er.

De brug in aanbouw, 1963

New York ligt aan een brede baai die in het midden versmalt alsof ze werd ingesnoerd: dat is de “Narrows”, de nauwte tussen Brooklyn en Staten Island. Tot 1964 was de ferry de enige verbinding tussen het eiland en de rest van New York. Dat jaar ging, na vijf jaar werken, de Verrazano-brug over de Narrows open.  Ze was toen de langste hangbrug ter wereld. Sinds 1981 is dat niet meer het geval maar ze is wel nog de langste van de VS (iets langer dan San Francisco’s Golden Gate). De spanwijdte tussen de twee torens bedraagt 1.298 meter. De torens zijn 211 meter hoog, duidelijk zichtbaar vanuit Brooklyn en Manhattan. Onder druk van de toen overwegend uit Italië afstammende bevolking van Staten Island werd de brug genoemd naar Giovanni di Verrazano, de eerste Europese explorateur die de baai binnenvaarde. Dat was in 1524.

Het is een majestueuze brug. Jammer genoeg is er geen plaats op vrijgehouden voor voetgangers en fietsers.  De enige manier om er te voet over te gaan is deelnemen aan de New York marathon die elk jaar start aan de voet van de brug. Met de fiets kun je de brug over tijdens de Five Boro Bike Tour (elke eerste zondag van mei). Aan de Staten Island-kant kun je wel onder de brug en aan de oever.

Wat ik graag doe, zelfs als de mist de brug in mysterieuze nevels omzwachelt.

 

Aan de linkerkant van de brug en gedeeltelijk eronder ligt Fort Wadsworth, een van de oudste forten in de VS. Hier werd naar verluidt het laatste schot afgevuurd in de onafhankelijkheidsoorlog. Eigenlijk is het een collectie van forten uit verschillende tijdperken. De ligging, op een hoge klif aan de ingang van de haven, legt uit waarom. De plaats wordt nu beheerd door de federale parkdienst.

Je kunt er gratis ronddwalen. De zichten op de baai met daarrond de skylines van New Jersey, Manhattan en Brooklyn, lonen de moeite. Het is ook een excellente plaats om naar de scheepvaart te kijken. Alle boten die naar de haven van New York en nu vooral ook de havens van New Jersey varen, moeten onder te brug. Vandaar dat de brug “the gateway (ingangspoort) of New York” wordt genoemd.

Ook ‘s nachts, als de brug en de boten verlicht zijn, is het een magisch zicht.

Elke namiddag kun je er op aan dat om kwart voor vijf een cruise-schip onder de brug zal varen. De schepen zijn speciaal zo gebouwd dat ze er onder kunnen.  De Queen Mary 2 passeert bij hoog tij minder dan vier meter onder de brug.

Aan de rechterkant van de brug beginnen de uitgestrekte stranden van Staten Island.

De meeste zijn beheerd door de stad. Die zijn proper en hebben (in de zomer) redders. Enkele, zoals het strand vlakbij de brug, worden beheerd door de federale parkdienst. Daar zijn geen redders en het strand wordt er zelden opgekuist. Maar je mag er wel roken en je hond meebrengen.

Aan de stadsstranden is er een leuke houten promenade en verschillende pieren, populair bij vissers.

Verrazano weerspiegeld

Deze plaatsen zijn vanuit de ferry-terminal makkelijk te bereiken met de fiets of met bus#51.

(De foto’s zijn, met uitzondering van de foto van 1963, gemaakt door Tom Ronse)

 

 

Advertisements
This entry was posted in natuur, parken, Staten Island, Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to DE INGANGSPOORT VAN NEW YORK

  1. Geert says:

    Ik heb de queen Mary toch nog zien passeren langs de kill van kull?

  2. tomasronse says:

    Die vaart ook onder de brug Geert.

    • geert barbier says:

      Die keer dan toch niet. Die moet tussen amboy en tottenville de arthur kill, later de kill van kull binnengevaren zijn want ik heb die zien passeren aan het eind van Westervelt op Richmond terrace

      • tomasronse says:

        Je hebt gelijk Geert. De Arthur Kill is dank zij baggerwerken 11,3 meter diep geworden, net genoeg om de Queen Mary 2 (10,3 meter diep) door te laten. Men is nu bezig deze doorgang nog dieper te maken (tot 50 voet) zodat steeds meer grote containerschepen op weg naar de havens van Newark en Elisabeth “de ingangspoort van New York” kunnen vermijden. Dat heb ik net opgezocht. Bedankt om me er attent op te maken.

  3. eddy sabbe says:

    altijd benieuwd naar “the stories” Groeten, Eddy

  4. elisabethkhan says:

    Heel leuke post, Tom. En wat een mooie foto’s!

    • tomasronse says:

      Bedankt. Ter verduidelijking: De foto’s zijn door mij gemaakt maar de teksten op deze blog zijn geschreven door Jacqueline (de blog staat op mijn naam maar het is Jacqueline’s blog).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s