SOUTH STREET SEAPORT MUSEUM EINDELIJK HEROPEND

South Street Seaport Museum

South Street Seaport Museum

South Street Seaport , de sfeervolle oude havenwijk aan de East River, staat op het verlanglijstje van vele bezoekers. Het beschermd historisch district leed enorme waterschade eind oktober 2012 door de orkaan Sandy. Het was deze week dan ook feest toen het South Street Seaport Museum eindelijk zijn deuren kon heropenen voor zijn eerste, weliswaar bescheiden tentoonstelling getiteld “Street of Ships: the Port and its People”. De curatoren kozen een aantal kunstwerken en voorwerpen uit de vaste collectie van het museum om de geschiedenis te illustreren van wat tegen de tweede helft van de negentiende eeuw de drukste maritieme hub ter wereld was. Een van de schilderijen stelt een boot van de Collins Line voor. De scheepsvaartmaatschappij zette in 1848 als eerste snelle luxe-passagiersboten in. Passagiers konden ineens van New York naar Londen in vijf dagen in plaats van de tot dan gebruikelijke twee weken. De Collins Line hield er na tien jaar mee op nadat twee van haar schepen kort na elkaar zonken.

De Wavertree

De Wavertree

We zien een scheepsklok, de South Gate Ship’s Bell, die in 1885 in Liverpool werd geinstalleerd op het toen nieuwe cargo-zeilschip de Wavertree. 35 jaar later, toen het zeilschip intussen drie keer de omtrek van de wereld had afgelegd, werden haar masten geveld tijdens een storm aan Kaap Hoorn. Het schip diende vanaf dan als opslagruimte in zuid-Amerika. Het museum redde de Wavertree in 1968 van de schroothoop. Dankzij een schenking van 10,5 miljoen dollar door de stad New York wordt het nu grondig gerestaureerd door scheepsbouwers in Staten Island. De Wavertree zal vanaf juli terugkeren naar South Street Seaport. De boot zal toegankelijk zijn voor het publiek en regelmatig rondvaarten maken.

Cannon Walk, een 19de eeuws steegje in South Street Seaport

Cannon’s Walk, een 19de eeuws steegje in South Street Seaport

De titel van de tentoonstelling “Street of Ships” komt van de bijnaam die South Street in de negentiende eeuw had. Ooit was er een woud van masten van zeilschepen te zien dat zich uitstrekte van Battery Park tot aan de Brooklyn Bridge. Het moet er ongelooflijk druk geweest zijn. Zeilschepen losten en laadden er passagiers en vrachten uit heel de wereld. Daartussen vaarden ferry’s heen en weer naar de overkant, waar de haven van Brooklyn was. Achter de kaden lagen magazijnen, handelskantoren, drukkerijen, saloons, eethuizen, bordelen, goktenten en zelfs een arena voor rattengevechten. Het was een rumoerige buurt waarin dominees , zoals geillustreerd in een prent in de tentoonstelling, tevergeefs wat fatsoen probeerden te brengen. In 1822 werd de Fulton Market geopend. De kleurige nachtelijke vismarkt hield stand tot 2005 toen hij verhuisde naar de South-Bronx. Tegen dan waren ook de andere havenactiviteiten verdwenen. Voor de stoomboten was South Street Seaport niet diep genoeg. De havenactiviteiten werden verlegd naar de diepere Hudson. Tegen de jaren 1960 waren de stoomboten op hun beurt vervangen door containerschepen die nog diepere havens vereisten. Toen verloor New York zijn functie als havenstad helemaal. South Street Seaport was flink in verval toen jonge kunstenaars zoals Ellsworth Kelly en Robert Indiana in de jaren 1950 in de verlaten kaden en lege gebouwen een perfecte omgeving vonden om ongestoord te werken. Voor een grote primitieve loft betaalden ze 30 tot 50 dollar per maand. Vandaag heb je enkele duizenden dollar per maand nodig om in een gelijkaardige ruimte te wonen.

Schermerhorn Row met South Street Seaport Museum

Schermerhorn Row met South Street Seaport Museum

De orkaan Sandy zette niet alleen het South Street Seaport Museum onder anderhalve meter water maar ook meer dan honderdvijftig winkels en restaurants er rond waaronder de beroemde Pier 17. Net zoals in het museum zijn de herstellingswerken in de wijk nog volop bezig. “Street of Ships” is geinstalleerd in de lobby van het museum op het gelijkvloers. Het eerste en tweede verdiep waar de vaste collectie is, blijft voorlopig nog gesloten voor het publiek.

Het torentje is een monument voor de slachtoffers van de Titanic. Op de achterrond een Frank Gehry flatgebouw.

Het torentje is een monument voor de slachtoffers van de Titanic. Op de achterrond een Frank Gehry flatgebouw.

South Street Seaport Museum, 12 Fulton Street. Open van woensdag tot zondag van 11 tot 5 uur. Toegang 12 dollar. In de prijs is toegang inbegrepen tot de 19de eeuwse actieve drukkerij Bowe Print Shops op 209-211 Water Street en de museum-boten aan Pier 16.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements
This entry was posted in architectuur, Downtown, Kunst in NY and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s