TAXI!

NYC-Taxi low res

Soms lijkt het echte New York op het New York uit de films. Dat dacht ik op een avond toen ik uit een restaurant kwam, mijn hand uitstak en een gele taxi bijna ogenblikkelijk aan de stoeprand stopte. Net als in “Sex and the city”.  Was het maar altijd zo. Tijdens de spitsuren, als het regent, of ‘s avonds als de volksverhuis naar theaters, bioscopen, concerten en restaurants begint, is het zelden zo simpel. Er mogen dan wel 13.587 gele taxi’s rondrijden in New York, op zo’n momenten kan dit schromelijk weinig lijken.

Voor niet-blanken kan het nog een stuk moeilijker zijn.  Het is ons meer dan eens gebeurd dat een zwarte vriend of kennis ons vroeg om een taxi tegen te houden omdat ze voor hem niet stopten. Lang niet alle taxichauffeurs laten zwarte of bruine klanten staan. Er staan zware boetes op maar vele ‘cabbies’ doen het toch, vooral tijdens de spitsuren. De reden is niet dat ze racistisch zijn. De meeste cabbies zijn trouwens zelf gekleurd. 95 procent van hen is bruin of zwart en in het buitenland geboren. “Ze werken lange dagen voor weinig geld”, zegt Bill Lindauer van de New York Taxi Workers Alliance, “ze hebben geen ziekteverzekering, geen betaald verlof, geen ziekteverlof, geen werklozenuitkering en geen pensioen. Wie anders dan een immigrant uit een arm derde-wereldland wil zo’n baan?” De reden dat de cabbies liever blanken oppikken is louter pecuniair. Alleen gele taxi’s mogen klanten oppikken in Manhattan en aan de luchthavens maar daarbuiten mogen ze dat niet. Niet-blanken willen vaak naar een bestemming buiten Manhattan, naar Brooklyn, Queens of de Bronx. Dat betekent dat de chauffeur daarna een onbetaalde trip moet maken, terug naar het centrale eiland. De meeste blanke klanten blijven in Manhattan. Vandaar dat zij de voorkeur genieten.

Toen ik in het begin van de jaren tachtig in Brooklyn woonde, weigerden taxichauffeurs in Manhattan regelmatig om me naar huis te brengen. Niet allen vanwege de onbetaalde terugrit maar ook omdat mijn buurt die vandaag fel begeerd is, toen een ruige reputatie had. De cabbies hadden gelijk om op hun hoede te zijn: overvallen op taxi’s kwamen vrij frequent voor. Een taxichauffeur vinden die je naar de South Bronx wou brengen, was toen nog veel moeilijker.  Vandaag is de South Bronx net als de rest van New York veel veiliger geworden maar haar kwalijke reputatie blijft haar achtervolgen.  Dat ondervond onlangs nog de burgemeester van San Juan, de hoofdstad van Puerto Rico. Die was op officieel bezoek in New York. Na een etentje ging ze voor een dessert naar de Magnolia Bakery in Greenwich Village. Rond acht uur stapte ze in een taxi om terug te keren naar haar hotel, het Opera House Hotel in de South Bronx. “De South Bronx?”, zei de taxibestuurder, “daar wil ik niet naar toe. Stap maar uit.” De volgende cabbie had dezelfde reactie maar de burgemeester insisteerde tot hij zwichtte. “Onderweg was hij heel de tijd aan het mopperen dat hij naar de South Bronx moest”, zei ze later. Ze diende klacht in en de taxichauffeurs kregen een stevige boete. Het Opera House Hotel, waar de burgemeester verbleef, was blij met de media-aandacht. Het ligt op wandelafstand van Yankee Stadium, het beroemdste baseballstadion van het land en vlakbij ‘the Hub’, een levendige volkse winkelwijk met een groot metrostation. Het hotel opende twee jaar geleden. Een kamer kost er tussen $140 en $200. Een koopje naar New Yorkse normen. Volgens de eigenaars doet het hotel het uitstekend.

In de South Bronx en andere stadsdelen buiten Manhattan (en in Manhattan ten noorden van Central Park) rijden nu ook groene taxi’s rond die klanten op straat mogen oppikken. Maar ze zijn dunner bezaaid dan de gele taxi’s in het rijkere en drukkere centrale eiland. Daarnaast zijn er nog limousines en zwarte taxi’s maar dat zijn beltaxi’s, ze mogen geen passagiers op straat oppikken en zijn dus geen concurrenten van de gele taxi’s.  De chauffeurs van Uber zijn dat wel. Toch is Uber hier niet zo controversieel als in Europese steden zoals Parijs. Burgemeester De Blasio probeerde in juli wel om het aantal Uber-chauffeurs te beperken maar hij kreeg zoveel tegenwind dat hij zijn plan moest opgeven. Er is ruimte voor iedereen, vond de gemeenteraad.  De vraag naar taxivervoer is dan ook enorm groot in deze stad met 8,5 miljoen inwoners en vorig jaar 56,4 miljoen bezoekers. Uber is tegenwoordig goed voor 20.000 tot 30.000 via smart phone bestelde ritten per dag , terwijl de gele taxi’s dagelijks ruim 400.000 ritten maken. Maar steeds meer taxichauffeurs die hun eigen wagen bezitten, kiezen ervoor om met Uber te werken.  Vaak verdienen ze dan meer omdat ze niet hoeven te betalen voor de huur van een ‘medaillon’ of taxivergunning, wat vaak de grootste kost is voor cabbies. Het sukses van Uber heeft soortgelijke bedrijven geinspireerd, zoals Lyft en Gett. Een van de nieuwste is SheTaxi, een taxidienst door en voor vrouwen.

Voor de toeristen in New York is de trend een goede zaak. Hoe groter het aanbod en hoe meer keus, hoe beter. Zodat je niet minutenlang in de regen moet staan met je arm omhoog, terwijl de gele taxi’s je voorbijzoeven. Dat tonen ze nooit in de films.

 

 

Advertisements
This entry was posted in transport and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s